Notiser

Aktuellt just nu...>>
Notiser Maj 2021

Ljungby mångkamp
22-23 Maj: Rasmus Elfgaard blev tvåa på nytt säsongsbästa då Ljungby mångkamp avgjordes 22-23 maj! Rasmus fick 5756p
Rasmus grenresultat 100m 11.16 - längd 6,43 - kula 14,08 - höjd 1,77 - 400m 51.72 - 110m häck 14.90 - diskus 36,20 - stav inget resultat - spjut 59,29 - 1500m inget resultat.

Frida Bergvall stötte kula i K22 och stötte där 12,81

Linnea Svanhall sprang 100m häck på tiden 14.66 vilket är nytt personligt rekord. I höjd hoppade Linnea 1,59.

Jordbro Marathon
9 Maj: Oliver Wykman sprang idag in på nytt personligt rekord på halvmarathon i Jordbro! Oliver sprang i mål på tiden 1:12.15! Oliver avancerar med den tiden 1 placering på högbys topplista och ligger nu på plats 16.

Minnesord: Georg Johansson
7 Maj: Vår vän och idrottskamrat Georg Johansson har avlidit. Han blev 82 år.

Georg föddes i Burgsvik på södra Gotland. Vi i Högby IF lärde känna honom 1979 då han flyttade till Kalmar med bl.a tjänstgöring som syo-konsulent i Mörbylånga skola. Georg var då duktig friidrottare med slägg- och viktkastning som främsta grenar. I Högbys tävlingsdress blev det redan första året nya Ölandsrekord i slägga och vikt. 42 m i slägga hade ingen tidigare varit i närheten av på Öland. Georg kom genom åren att förbättra Ölandsrekorden vid ytterligare sex tillfällen.

Men det var främst som veteranidrottare som Georg kom att vinna en fantastisk samling medaljer. Han toppar överlägset Högby IF:s interna lista över vunna medaljer på SM. 79 guld-, 41 silver- och 27 bronsmedaljer, totalt 147 VSM-medaljer är verkligen imponerande. Till detta ska läggas ytterligare ett stort antal medaljer vid Senior-ÖM, Veteran-ÖM och Nordiska mästerskap.

Georg var en verklig tävlingsmänniska som förberedde sig väl, men som efter tävlingen också visade stor ödmjukhet inför sina framgångar.

Georg var en stor föreningsmänniska. Under de tre Veteran-SM som Högby IF haft äran att stå som värd för på Högby IP, har Georg haft en central roll. Med sin digra kunskap i friidrottsgrenarna och sin stora kontaktkrets var han en person att luta sig mot i alla sammanhang.

Georg förenade rollen som arrangör, organisatör och tävlande på ett galant sätt. Han var en god talare och förgyllde såväl kamratmåltider vid VSM som privata sammankomster med välformulerade och känslosamma ord.

Georg visade sitt varma hjärta för föreningen då han donerade en stor summa pengar att användas till ett nytt klubbhus. Huset som kom att döpas till "Georgs hus", inrymmer kansli, tidtagningsrum, speakerrum, kök- och samlingsrum samt ett stort material- o redskapsrum. Huset blev ett fantastiskt lyft på Högby IP, till stor glädje och hjälp vid kommande träningar, tävlingar och läger.

Georg följde med stort intresse allt vad som skedde i vår förening. Om han han själv inte tävlade, följde han gärna med på lagtävlingar för att följa nästa generations friidrottare. Han uttryckte då ofta beundran inför våra fina ungdomar. Han kunde värdera deras idrottsprestationer och gladdes extra mycket när det blev någon topprestation av högsta klass.

Georg hade ett stort allmänt idrottsintresse och ett fantastiskt minne. Vid resor till och från tävlingar hann många idrottsminnen att avhandlas, främst tack vare Georgs otroliga kunskaper och samtidigt hans humoristiska sätt att framföra det på.

Vi i Högby IF vill tacka för allt du gjort för oss, all vänskap och allt vi upplevt tillsammans! Vila i frid!

Carl-Gustaf Nilsson

Leif Johansson

Högby IF

Texten ovan publicerades i Ölandsbladet 7 maj 2021.

10 000m i Göteborg
1 Maj: Andreas Davidsson sprang idag 10000m i Göteborg! Andreas sprang in på nytt personligt rekord 30:37.30 (tidigare rekord 31:16.48). Andreas går med det även upp som fyra genomtiderna i Högby IF.